[google1] Zdjęcia: WWW.MAGDALENA-LASOCKA.COM
REKLAMA
Biologiczne oczyszczalnie przydomowe Biokube:
Zostań dystrybutorem


w zakładce Filmy znajdują sie 3 klipy

ODPYLANIE.NET.PL


Test i prezentacja odbiornika Garmin GPSMAP 78CS

  1. Garmin 78

Opis

Garmin to marka znana każdemu, kto zetknął się ze technologią GPS. Początki firmy sięgają lat dziewięćdziesiątych, czyli czasów gdy na widok odbiornika satelitarnego ludzie pytali mnie, co to za dziwny telefon i jak się z niego dzwoni. Lata później przyszła era nawigacji samochodowych, gps trafił pod strzechy i znacznie przybyło znawców tematu. To, co się nie zmieniło to zasada działania systemu i potrzeba posiadania przez żeglarzy wiarygodnego odbiornika podajacego pozycję. Oczywiście oprócz żeglarzy, Garminów używają również lotnicy, kierowcy, wędrowcy i wielu innych, ale z przyczyn oczywistych skoncentrujemy się na kwestiach żeglarskich.

Z dużym zaciekawieniem odpakowałem pudełko zawierające odbiornik Garmin Map78, aby poddać go testowi. Moje doświadczenia żeglarskie ukształtowały bardzo konkretne oczekiwania wobec ręcznego, morskiego odbiornika GPS, i pod tym kątem dokonywałem testów i wyborów. W olbrzymim skrócie chodzi o pływajacy, wodoszczelny, kieszonkowy odbiornik, który można obsługiwać jedną ręką stojąc za sterem. Ma on czytelnie wyświetlać mapy nawigacyjne, w tym również mapy własnej roboty. Odczyt wartości i trendu ciśnienia powietrza jest tu dodatkowym plusem. Od czasu serii odbiorników Garmin 76x (a wcześniej Garmin 72), firma zaproponowała odbiorcom Garminy 60x (nie pływają, mają mniejszy ekran) oraz serię odbiorników Oregon, Dakota itp. (duży ekran dotykowy, ale jak go używać w rękawicach za sterem). Żaden z tych odbiorników,według mnie nie był w stanie ?przebić? zalet Garmina 76. Mówiąc krótko liczyłem na to, że mam przed sobą następcę systemu 76, który śmiało zasłużył na przymiotnik ?legendarny?, a mnie dostarczał otuchy w trudnych chwilach na morzu.

Wrażenie ogólne

Odbiornik umieszczono w solidnej obudowie z gumowymi elementami ochronnymi. W komplecie jest również pasek, a na obudowie są wgłębienia do połączenia z uchwytami do mocowania stacjonarnego. Producent umieścił przyciski nad ekranem, zgodnie z tradycją serii 76 i odwrotnie niż w Garminach 60. Jest taka anegdota mówiąca o jednym z szefów firmy, który doszedł do tego rozwiązania trzymając golarkę podczas golenia, i zauważył że wciskając kciukiem przciski na górze nie zasłania się ekranu i jest wygodniej. Z początku wydawało mi się to dziwaczne, później się przyzwyczaiłem i nie chcę mi się teraz zmieniać ponownie. Odbiornik posiada jasny ekran o wymiarach 240×160 pikseli o wymiarach 1,6 x 2,2 cala (większy niż w serii 60 która ma 1,5 x 2,2 cala). Kolorowy wyświetlacz, choć nie tak wielki jak w Oregonie który ma 240 x400 pikseli, jest czytelny w jasnym świetle słońca. Śmieszą mnie trochę narzekania na wielkość urządzenia, ?praw fizyki Pan nie zmienisz?, objętośc jest niezbędna aby odbiornik pływał. Z tyłu odbiornika pod przykrywką miejsce na 2 baterie AA, slot do kart pamięci Micro SD. Dodatkowo port mini USB, gniazdko do anteny zewnętrznej i klasyczne czteropinowe złacze do którego dołącza się kabel do zasilania zewnętrznego i transferu danych (?Garmin data and power cable?).

img_3523m
Co pod maską?

Wyciągając wnioski na podstawie funkcji, które oferuje Garmin 78 i opierajac się na nieoficjalnych zdjęciach środka urządzenia, jest to ten sam chipset STM Cartesio użyty w Oregonie i Dakocie. Odbiornik posiada również antenę paskową, a nie jak w przypadku modelu 60, wystającą antenę spiralną (Quad Helix). Antena jest bardzo istotnym składnikiem każdego urządzenia, które funkcjonuje na zasadzie odbioru fal radiowych, zatem poświęćmy chwilę na zbadanie tej kwestii. W zasadzie wyższe modele odbiorników GPS posiadają z reguły anteny spiralne, które mają lepszy współczynnik sygnału do zakłóceń. Wynika to jednak równeż z tego, że w przypadku większych urządzeń nie zwraca się tak uwagi na wymiary zewnętrzne. Aby uzyskac dobry odbiór należy pamiętać, że antena spiralna powinna być ustawiona w pozycji pionowej, a antena paskowa najlepiej odbiera sygnał satelitarny w pozycji poziomej (anteny paskowe to np. anteny zewnętrzne dopinane kablem po złączu MCX). Zatem zastosownie anteny paskowej jest pewnym kompromisem (wymiary) , ale jeśli nie jest ona bardzo mała, nie musi oznaczać gorszego odbioru sygnału.

WAAS

Garmin 78 odbiera również sygnały korekcyjne WAAS/EGNOS. System ten działa na zasadzie sieci stałych stacji bazowych, które odbierają transmisję z satelitów. Obliczają one pozycję z danych satelitarnych i znając własną pozycję wyliczają korektę związaną z bieżącym wpływem jonosfery, błędami zegarów itp. Ta korekta jest następnie ponownie rozsyłana do odbiorników GPS za pomocą satelitów nawigacyjnych. W rezultacie następuje poprawa precyzji odbioru do poziomu błędu w granicach 2-3 metrów. W przypadku niektórych odbiorników Garmina z serii Oregon znane były problemy z odbiorem sygnału korekcyjnego.

Kompas elektroniczny

Garmin 78CS posiada kompas elektroniczny. System działa w 3 płaszczyznach, dzięki czemu możliwe jest prowadzenie nawigacji bez konieczności trzymania urządzenia w poziomie. Dostępna jest również funkcja ?wycelowania? kompasem w odległy obiekt i wybrania go jako docelowe miejsce trasy.

Czujnik Ciśnienia
img_3526m

Czujnik ten znany jest z wcześniejszych konstrukcji Garmina. Wykres ciśnienia zmiennego w czasie dostarcza nam wiedzy o sytuacji barycznej. Za pomocą danych z GPS ciśnienie redukowane jest do wartości ciśnienia na poziomie morza. Obserwując ten wykres można przewidzieć nadejście układu barycznego lub wykryć moment przejścia frontu niżowego.

Oprogramowanie
Garmin 78 oferuje wiele funkcji, które pogrupowane są w ekrany nawigacyjne. Można przełączać się pomiędzy tymi ekranami za pomocą przycisków Page i Quit. Oto krótki opis tych ekranów:

Po włączeniu urządzenia wyświetla się ekran mapy. Za pomocą przycisków + i ? można sterować powiększeniem mapy. Przycisk Page przenosi nas do ekranu z kompasem.
Kolejny ekran to komputer podróży (Trip Computer) gromadzacy dane statystyczne o pokonywanej trasie. Następny ekran to wykres ciśnienia i wysokości. Kolejne przyciśnięcie otwiera menu konfiguracyjne systemu. Ponowne naciśnięcie to ekran pokazujący dokładną pozycję geograficzną, ilość satelitów, ich lokalizację na niebie oraz siłę sygnału.
Istnieje możliwość dostosowywania ilości i wielkości wyświetlanych pól danych na ekranach, ilości i kolejności ekranów. Możliwości dostosowania Garmina 78 do swoich upodobań jest znacznie więcej, łącznie z wyborem sygnałów dźwiękowych. Nowością wprowadzoną w tym modelu jest to, że zamiast całych ekranów, na środku obrazu pojawia się przesuwany pasek z ikonami ułatwiający nawigację. Osoby nie przekonane do tego sposobu użytkowania odbiornika mogą przełączyć się na stary system, gdzie zmieniają się całe ekrany nawigacyjne. Garmin 78 oferuje możliwości wyboru nastepujacych trybów pracy:

  • nawigacja samochodowa
  • nawigacja morska
  • rekreacyjny do uprawiania sportów
  • geocaching ? dla miłośników zabawy w chowanego
  • fitness ? poprawa kultury fizcycznej (chociaż sam odbiornik jest za lekki aby nim cokolwiek ćwiczyć)
  • klasyczny

Mapy

Możliwość tworzenia i wgrywania własnych map od lat wyróżniała produkty firmy Garmin. Istnieją następujące możliwości pracy z mapami:

  1. najprostsza i archaiczna, tzw trackmapy. Przygotowujemy tzw ślady (tracks), na przykład w formacie *.plt oraz punkty drogi na przykład w formacie *.wpt. Ślady mogą układać się w kontury lądów, rzek, i innych obiektów. Jest to najprostsza metoda, działa na starych odbiornikach i na tym kończą się jej zalety.
  2. tworzenie map wektorowych za pomocą programów typu MapEdit, cGPSMapper, a następnie wgrywanie ich do odbiorników GPS Garmin za pomocą programu sendmap lub MapSource. Wiele z tych narzędzi jest darmowych i tak powstało wiele fantastycznych projektów mapowych. Istnieją prawdopodobnie dziesiątki tysięcy darmowych map dla GPS Garmin, między innymi mapa Polski UMP (ump.waw.pl). Jedną z większych witryn zawierających takie darmowe mapy jest mapcenter.cgpsmapper.com. Należy tu wspomnieć o mapie Bałtyku Rafała Fitta (http://fitt.tychy.pl/gps/)
  3. korzystanie z komercyjnych map Bluechart, które można dokupić do Waszego odbiornika.
  4. wgrywanie zeskanowanych map i zdjęć lotniczych. (fotografie lotnicze BirdsEye – płatna opcja) Ze względu na uproszczenia w kalibracji, ta metoda polecana jest tylko dla map małych obszarów, właściwie planów niż map.

Komunikacja bezprzewodowa

Istnieje możliwość przesyłania waypointów, śladów (tracks) i tras (routes) pomiędzy dwoma odbiornikami GPS za pomocą transmisji bezprzewodowej. Pozostaje tajemnicą inżynierów z Garmina, dlaczego nie da się wymieniać tych samych danych z komputerem wyposażonym w karte bezprzewodową inaczej niż za pomocą kabla.

Podsumowanie

Garmin 78 wydaje się dobrym wyborem dla osób poszukujacych ręcznego odbiornika GPS do zastosowań żeglarskich. Tego typu GPS jest istotną pomocą nawigacyjną dla osób prowadzących jachty czarterowe, gdzie nigdy nie ma pewności jaki gps i jakie mapy zastaniemy na pokładzie.

Odbiornik ten nadaje się z powodzeniem do innych celów- na rower, do auta czy na pieszą wycieczkę. Korzystając z doświadczeń poprzednich modeli, zastosowano nowsze podzespoły elektroniczne i oprogramowanie. Dodano nawet kilka drobnych ulepszeń, a co ważne i nieczęsto spotykane, nic przy okazji nie popsuto. Rezultatem jest kieszonkowy chartplotter w wodoszczelnej obudowie, właśnie taki, jak jest potrzebny skipperowi lubiącemu elektroniczne gadżety.
img_3517m

Comments are closed.